Hangary – gdzie można spotkać i do czego służą?
Hangar to zamknięta konstrukcja mieszcząca samoloty, statki kosmiczne lub duże pojazdy. W odniesieniu do obiektów wojskowych hangar może być miejscem konserwacji, naprawy lub przechowywania samolotów albo miejscem wystrzeliwania rakiet. Słowo „hangar” pochodzi od środkowo-francuskiego hanghart (lub starofrancuskiego hanghart, angart), pochodzenia germańskiego, od frankońskiego *haimgard (dom-ogrodzenie, dom-podwórko), od proto-germańskiego *haimaz (dom) i *gardaz ( ogrodzenie, ogrodzenie), od praindoeuropejskiego *tkei- (osiedlić się; dosięgnąć).
Nowoczesne hangary
Wczesne hangary lotnicze po prostu chroniły samolot przed żywiołami. Jednak, gdy samoloty stały się większe i bardziej wyrafinowane, hangary przekształciły się w coś więcej niż tylko schrony. Duże hangary są obecnie wykorzystywane do konserwacji, napraw i przechowywania samolotów i mogą mieć powierzchnię biurową, magazyny i inne obiekty. Zbudowano kilka bardzo dużych hangarów wraz z przyległymi pasami startowymi i służyły one jako lotniska.
Bracia Wright przechowywali i naprawiali swoje samoloty w drewnianym hangarze, który zbudowali w firmie Wright Cycle Company w Dayton w stanie Ohio. Po ukończeniu projektu Wright Flyer I we wrześniu 1903 r. i zademonstrowaniu go w sklepie rowerowym braci Wright przy West Third Street w Dayton, przechowali samolot w swoim nowym hangarze, zanim przenieśli go do Huffman Prairie, osiem mil (13 km) na północny wschód od Dayton. dalsze loty testowe.
Orville Wright opowiadał później, że Wrightowie ustalili, że drewniana konstrukcja jest najlepszym sposobem ochrony ich delikatnego statku przed pogodą w Ohio: „Nasze doświadczenie w Huffman Prairie przekonało nas, że szopa jest jedyną rzeczą, która odpowiada za maszynę ; ale pomyśleliśmy, że szopa z płótna będzie lepsza niż szopa z drewna, ponieważ można ją przesuwać, aby dostosować się do wiatru. Wrightowie zbudowali kilka kolejnych drewnianych hangarów dla swojej rosnącej floty samolotów na lotnisku Simms Station na północ od Dayton w stanie Ohio. Jeden był na ich własny użytek, a pozostałe były wynajmowane ulotkom. W 1909 bracia Wright zbudowali stały hangar z wylanego betonu w Huffman Prairie, z którego korzystali do 1911, kiedy przenieśli wszystkie swoje operacje do nowej bazy Kill Devil Hills w Północnej Karolinie.
Kiedy Stany Zjednoczone przystąpiły do I wojny światowej w kwietniu 1917 roku, zaistniała potrzeba posiadania większej liczby lepszych samolotów i pilotów. Rząd USA zwrócił się do krajowych kolegiów i uniwersytetów o zapewnienie szkoleń. Pierwsza formalna szkoła latania w Stanach Zjednoczonych została otwarta na lotnisku College Park w stanie Maryland w dniu 29 sierpnia 1919 r. przez bratanka Wilbura Wrighta, ppłk. Paula W. Beckwitha. Z College Park Beckwith przeniósł swoją działalność do pobliskiego Ellington Field w Houston w Teksasie, gdzie dzierżawił grunt za 1000 USD rocznie od George’a W. Ellingtona, lokalnego dewelopera i właściciela ziemskiego.
Szkoła Beckwitha szkoliła zarówno pilotów wojskowych, jak i tych, którzy mieli latać dla nowych komercyjnych linii lotniczych, które dopiero rozpoczynały działalność w latach dwudziestych. W 1921 roku ukończono budowę pierwszego cywilnego hangaru w Ellington Field i wydzierżawiono go Varney Airlines, które później przekształciły się w Continental Airlines. Continental Airlines wykonały swoje pierwsze loty pasażerskie z Ellington Field w 1926 roku przy użyciu dwupłatowców Curtiss Condor o pojemności siedmiu pasażerów.
Hangary w wojsku
Wojsko wykorzystywało również Ellington Field podczas II wojny światowej jako bazę szkoleniową dla pilotów myśliwców. Jednym z najbardziej znanych pilotów był ppłk George W. Bush, który szkolił się tutaj w 1943 roku, zanim został wysłany do Europy jako pilot myśliwski w siłach powietrznych armii amerykańskiej podczas II wojny światowej.
Po II wojnie światowej Ellington Field wróciło do pierwotnego właściciela, George’a W. Ellingtona i jego rodziny, którzy wznowili jego obsługę jako lotnisko dla lotnictwa ogólnego i lotnictwa korporacyjnego. W 1957 roku Continental Airlines ponownie zaczęły wykorzystywać Ellington Field jako jeden ze swoich węzłów obsługi pasażerów i zbudowały duży nowoczesny budynek terminalu, który jest nadal używany przez United Airlines, następcę linii lotniczych Continental.
Warszawa Houston kupiło Ellington Field od rodziny Ellingtonów w 1988 roku z zamiarem przekształcenia go w komercyjny port lotniczy obsługujący rozwijający się międzynarodowy handel miasta. Jednak ten plan nigdy nie został zrealizowany i dziś Ellington Field nadal działa jako lotnisko lotnictwa ogólnego z pewnymi ograniczonymi usługami komercyjnymi.
Oprócz roli lotniska, Ellington Field jest także domem dla kilku firm i organizacji związanych z lotnictwem, w tym szkół lotniczych, firm zajmujących się konserwacją samolotów, galerii sztuki lotniczej i corocznych pokazów lotniczych o nazwie Wings over Houston.